Sunday, July 27, 2014

Salam Aidilfitri 1435H



Alhamdulillah...Ramadhan hampir melengkapkan kitarannya beberapa minit sahaja lagi..dan kita in sha Allah akan masuk ke bulan Syawal. Tahniah kepada semua yang berjaya melalui bulan Ramadhan ini sebaiknya. Semoga kita dipertemukan lagi dengan Ramadhan yang akan datang.. sesungguhnya pada zaman para sahabat dahulu, mereka akan menangis apabila perginya Ramadhan, kerana kesemua ganjaran bagi setiap amalan akan berbalik semula seperti biasa, tiada lagi gandaan 70 kali bagi amalan fardhu dan amalan sunat juga tidak digandakan seperti amalan fardhu..

Sahabat sekalian, walau apa pun, marilah kita meraikan Syawal ini dengan wasadtiah in sha Allah. Kita rapatkan silaturahim dan ukhuwah sesama saudara dan buangkan sengketa yang ada. Macam mana persediaan nak sambut raya kali ni?

Kalau korang nak tahu, sewaktu aku mengarang entry ni, aku masih lagi ni kuarters di Putrajaya. Memang sunyi la Putrajaya time ni.

 Eh, kenape? Tak balik kampung ke? Hahha.. tahun ni aku akan beraye di kampung mertua dan mungkin tak sempat nak beraye di kampung sendiri di Pahang dalam minggu pertama Syawal ni.. isteri aku kena keja daa.. haha. Jadi aku dah balik semalam untuk jenguk famili yang ada di kampung dan hari ni balik semula ke Putrajaya. In sha Allah esok pagi-pagi sebelum sahur, kitorang akan gerak pulang ke Perak.

Aku balik Pahang semalam merempit naik moto je pasal malas nak sangkut dalam jem. Biasanya jem ni kalau tak kat highway, mesti akan sangkut kat Bukit Putus sampai Kuala Pilah nun. Jauh gak tu nak meredah kelajuan yang macam siput..huhuhu. memang menguji kesabaran punya. Jadi nak senang citer, naik je la moto kapcai aku yang dah lama tak jalan jauh ni. Alhamdulillah, aku selamat sampai, selamat kembali tanpa sebarang masalah pada moto ni..



Biasanya kalu kat kampung aku, famili aku akan masak lemang dan ketupat. So kje basuh buluh, mesin kelapa, masukkan beras dan buluh and dalam sarung ketupat adalah kje lumrah setiap tahun. Tapi tahun ni aku sedih, just tolong buat tapi tak dapat rase.. sebab biasanya benda tu sume akan dimasak malam raye. Tapi aku dah balik Putrajaya siang-siang ni, tak dapat la nak rasa..huawawawa.





Jadi apa nak buat malam raya ni? Ha cuba korang teka..

Kalau korang nak tau, aku baru nak gi shopping raya..hahaha. Nak gi cari baju si Marissa. Kat mana nak cari ek. Ada idea ke korang ? Ingat nak gi Mid Valley atau One Utama je senang, banyak sket pilihan ada. Ye ke? Hihi agaknye la. Susah jugak shoping last minit ni, takut tak banyak pilihan, tinggal yang kureng je nanti. Harap-harap dapat la jumpa baju yang okay untuk marissa tu. Marissa je? Aku and wife? Tengok la kalu ada duit lebih.. nak raye ni kan banyak pakai duit. Baju dalam almari tu pun banyak yang jarang pakai hihi.

Oklah, dah nak berbuka ni, nak standby dulu. By the way di kesempatan ni, aku nak ucapkan Selamat Hari Raya Aldilfitri, maaf zahir dan batin, andai ada terasa dan sebagainya di sebalik catatan yang dikeluarkan di blog ini.

Hati-hati di jalan raya, moga selamat semuanya, salam Syawal dari Iqbal sekeluarga :)





No comments: